Menu
Jedz zdrowo

Dieta dr Dąbrowskiej – jadłospis na 14 dni, zasady, efekty

13 maja 2020
Dieta dr Dąbrowskiej - jadłospis na 14 dni, zasady, efekty

Dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej w ostatnich latach zyskała na popularności jako skuteczny sposób na odchudzanie, detoks i poprawę funkcji witalnych organizmu. To specyficzny rodzaj głodówki polegający na spożywaniu wyłącznie warzyw i owoców w rozmaitej postaci. Jej efekty są jednak bardzo wyraziste i pozwalają wierzyć w skuteczność takiego sposobu oczyszczania ciała.

Dieta dr Dąbrowskiej zasady

Ten rodzaj diety bywa nazywany półpostem, ponieważ łączy w sobie cechy poszczenia z możliwością spożywania posiłków bez większych wyrzeczeń ilościowych. Bardzo ważną zasadą diety dr Dąbrowskiej jest to, aby nie obciążała ona organizmu ani nie hamowała trawienia – dzięki temu ma szansę objawić swoją prawdziwą skuteczność. Istotą tego postu jest dostarczenie organizmowi maksymalnej ilości składników odżywczych, takich jak witaminy, minerały i przeciwutleniacze, oraz innych związków, działających antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Podczas postu spożywa się wyłącznie warzywa i owoce, przygotowywane w różnych zestawieniach, w niemal dowolnych ilościach. Ważne jest, aby łączyć ze sobą różne grupy tych produktów – warzywa zielone liściaste z czerwonymi, kapustne z psiankowatymi (Solanaceae, np. pomidory, ziemniaki, papryka, bakłażan) tak dalej. Dzięki temu zapewnia się organizmowi różnorodność związków pochodzących z roślin. 

Dieta dr Dąbrowskiej efekty

Na czym opiera się skuteczność tej konkretnej diety? Głównie na niskiej kaloryczności wynikającej ze spożywania dużej ilości warzyw i owoców. Mają one w większości niski indeks glikemiczny i bardzo małą kaloryczność. Zawierają mnóstwo wody, ale i duże ilości błonnika, który działa na jelita niczym szczotka i ułatwia trawienie oraz poprawia zdolność wchłaniania związków o dobroczynnym działaniu dla organizmu. Rezultatem jest szybko spadająca masa ciała, poprawiająca się witalność, a także o wiele lepsze wyniki badań laboratoryjnych – głównie, jeśli chodzi o lipidogram. Dieta jest bardzo uboga w tłuszcz i kalorie, więc powoduje spalanie tłuszczu trzewnego odpowiadającego za otyłość i choroby cywilizacyjne. Dzięki wysokiej zawartości związków mineralnych, witamin i przeciwutleniaczy, organizm jest w nie sowicie zaopatrzony i funkcjonuje na możliwie jak najwyższych obrotach. Powoduje to zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwory, cukrzycę, choroby serca, a także większą pulę energii do wykorzystania każdego dnia, lepsze trawienie i spokojniejszy sen. 

Dieta dr Dąbrowskiej – jak zacząć?

Jeśli dotychczas stosowany sposób żywienia był bardzo zły, pełen mięsa, nabiału, tłuszczu i cukrów, nagłe przejście z niego na dietę warzywno-owocową może być dla organizmu bardzo nieprzyjemne. Dlatego też warto stopniowo przestawiać się na zmniejszanie ilości mięsa, nabiału, produktów zbożowych w swojej diecie, by z czasem móc przez 14 dni skupić się wyłącznie na jedzeniu owoców i warzyw. Równie ważny jest też etap wychodzenia z diety – za pomocą eliminacji niektórych produktów lub stosowania diety śródziemnomorskiej. To pomoże utrzymać odchudzoną sylwetkę, witalność i parametry zdrowotne bez większych wyrzeczeń. Dieta dr Dąbrowskiej jest bardzo celnym sposobem na pozbycie się tłuszczu i toksyn z organizmu, co skutkuje poprawą samopoczucia. Zaleca się, by stosować ją początkowo przez kilka dni i stopniowo wydłużać okres trwania postu. Można także stosować dietę nawet kilka razy w roku dla uzyskania długotrwałych rezultatów. Oprócz tego, że dieta odchudza, to pomaga także zaprzyjaźnić się z warzywami i owocami, których spożywanie jest dla wielu osób prawdziwą piętą achillesową. 

Dieta dr Dąbrowskiej – co można jeść?

Jeśli chodzi o sposób poszczenia, jakim jest dieta dr Dąbrowskiej, lista zakupów jest łatwa do ułożenia i zrealizowania, ponieważ wszystkie potrzebne produkty dostaniemy na każdym lokalnym targowisku lub stoisku z warzywami i owocami. Gdy interesuje Cię dieta dr Dąbrowskiej dozwolone produkty obejmować będą warzywa: kapustne, korzeniowe, cebulowe, dyniowate, liściaste, psiankowate, a także owoce świeże i suszone – wszystko to w postaci świeżej lub podgotowanej. Możesz z nich przyrządzać przyprawione jak lubisz zupy, surówki, sałatki, musy, koktajle, gołąbki, zapiekanki i wiele innych potraw. Przyda się wyciskarka do soków, a także urządzenie do gotowania na parze lub zupowar, aby jeszcze sprawniej przygotowywać smaczne posiłki!

Dieta dr Dąbrowskiej – przepisy na 14 dni

Najczęściej stosowaną dietą jest ta rozpisana na 14 dni. Przy wszystkich założeniach jakie obejmuje dieta dr Dąbrowskiej przepisy wydają się być dosyć trudne do ułożenia, dlatego warto korzystać z inspiracji przedstawionych poniżej. Są to dania, które wymyśliła sama pani Ewa Dąbrowska. Jeśli sprawia Ci trudność dieta dr Dąbrowskiej jadłospis możesz sobie wydrukować, przeanalizować i wówczas zobaczysz, jak niewiele wysiłku tak naprawdę ona wymaga. Nie trzeba przy niej sprawiać mięs, dusić ani długo gotować, a większość posiłków po obróbce termicznej jest gotowych w ciągu maksymalnie 20 minut. Oto przykładowe posiłki na kilka dni postu – potrawy można dowolnie modyfikować, mieszać i powielać, aby sprostały naszym preferencjom i wystarczyły na odpowiednią ilość dni:

Dzień 1:

Śniadanie: surówka pomidorowa z cebulą, ogórkiem kiszonym, posypana szczypiorkiem; sok z kiszonych buraków z dodatkiem czosnku i koperku; sok marchwiowy i herbata z melisy.

Obiad: zupa beztłuszczowa z zielonego groszku; sałatka z kapusty kiszonej i pomidora z dodatkiem pora; sałatka z kapusty pekińskiej z rozgotowaną śliwką suszoną, selerem i jabłkiem; 1 grejpfrut, sok z czarnej porzeczki.

Kolacja: mus pomidorowo-jabłkowy; przetarte na ciepło jabłka z truskawkami; sałatka pomidorowo-paprykowa z cebulą i szczypiorkiem; herbata z dzikiej róży.

Dzień 2: 

Śniadanie: sok marchwiowy z cytryną; barszcz z kiszonych buraków z dodatkiem czosnku; sałatka z białej kapusty i cukinii z vinegret; surówka z marchwi i jabłka skropiona sokiem z cytryny; sok grejpfrutowy.

Obiad: zupa szpinakowa na włoszczyźnie; sałatka z kapusty włoskiej, papryki i cukinii z porem, posypana koperkiem; sałatka ogórkowa: ogórek kiszony i świeży z cebulą, koperkiem i miętą; grejpfrut w kostkach skropiony sokiem z czarnych porzeczek.

Kolacja: sok jabłkowy z czarną rzepą; sok z kiszonych ogórków; sałatka z pomidora i ogórka kiszonego z cebulą i szczypiorkiem; sałatka z kiwi, pomarańczy i czarnej rzepy; pieczone jabłko z cynamonem.

Dzień 3:

Śniadanie: sok z marchwi i kiwi; gotowane na parze brokuły; zupa krem z warzyw; sałatka z kiszonej kapusty, gotowanego buraka i cebuli; surówka z białej rzodkwi, jabłka, kiwi, papryki, posypana natką pietruszki.

Obiad: Barszcz z buraków z czosnkiem i koperkiem; papryka pieczona, faszerowana warzywami z sosem pomidorowym; surówka z kalafiora z sałatą, pomidorem, rzodkiewką, szczypiorkiem, czosnkiem, z dodatkiem majeranku; jabłko z chrzanem – surówka; herbatka z dzikiej róży.

Kolacja: zupa z zielonego groszku, gotowana na parze biała kapusta z dodatkiem papryki, posypana koperkiem; sok z selera i jabłek z dodatkiem buraków, jabłko i kiwi.

Dzień 4:

Śniadanie: sok pomarańczowy z sokiem z marchwi i jabłka; brukselka z papryką i kalarepką w wersji duszonej, posypane koperkiem; surówka z kiszonego i świeżego ogórka z cebulą, czosnkiem i suszonymi śliwkami, posypane bazylią; surówka z marchwi, jabłka i pora, kiwi

Obiad: zupa krem z pora; bigos z kapusty świeżej i kiszonej z pomidorami; surówka z jabłka z pomarańczą, z dodatkiem chrzanu; surówka z pomidora i kiszonego ogórka z suszonymi śliwkami, czosnkiem i szczypiorkiem; kompot wiśniowy i jabłko

Kolacja: zapiekane jabłka z cebulą i majerankiem; surówka marchwiowa z porem, jabłkiem i kiwi; surówka pomidorowa z sałatą, cebulą i szczypiorkiem; sok grejpfrutowy z sokiem z kalarepki i cytryny.

Dzień 5:

Śniadanie: Kiszone buraki z chrzanem i koperkiem podawane na ciepło; gotowany kalafior z koperkiem; surówka z marchwi i jabłka z dodatkiem kiwi; sałata z kiszonym ogórkiem, suszonymi śliwkami i cebulą; sok z marchwi i kiwi; sok agrestowy.

Obiad: zupa z fasoli szparagowej; leczo: pomidory, papryka, cukinia i cebula, posypane natką pietruszki; surówka z pomidorami, kiszonymi ogórkami, śliwkami suszonymi i cebulą, z czosnkiem i szczypiorkiem; jabłko pieczone.

Kolacja: kalafior i pomidory zapiekane z cebulą, posypane świeżymi ziołami; surówka: por, jabłko, kalarepka, pomarańcza; sałatka: gotowane buraki z jabłkiem z dodatkiem chrzanu; sok marchwiowy z sokiem jabłkowym i cytrynowym; świeże jabłko.

Dzień 6:

Śniadanie: sok z marchwi i czerwonej porzeczki; barszcz z buraków kiszonych z czosnkiem i koperkiem; surówka: kapusta pekińska z jabłkami, papryką i ogórkiem kiszonym, czosnkiem, posypane natką pietruszki; surówka ogórkowa z cytryną i miętą; surówka z jabłkiem, zieloną papryką, ogórkiem kiszonym, cebulą i szczypiorkiem; kompot jabłkowy, grejpfrut.

Obiad: zupa dyniowa; brukiew i jabłko na ciepło w sosie z porzeczek; surówka paprykowa z pomidorem, cebulą i natką pietruszki; kiwi, kompot truskawkowy.

Kolacja: sok marchwiowy z kiwi i jabłkiem; buraki z papryką i cebulą podawane na ciepło; surówka z selerem i jabłkiem posypana świeżą melisą; surówka z czerwonej kapusty z dodatkiem chrzanu i czosnku; kompot wiśniowy, jabłko.

Dzień 7:

Śniadanie: sok z warzyw; barszcz z buraków kiszonych z czosnkiem i koperkiem; duszona cukinia i brukselka z koperkiem; surówka pomidorowa z rzodkiewką, szczypiorkiem, koperkiem i czosnkiem; surówka z ogórków świeżego i kiszonego z cebulą, szczypiorkiem i czosnkiem; grejpfrut.

Obiad: Zupa ze szpinaku i warzyw; gulasz z cukinią, pomidorami, papryką i cebulą z dodatkiem szczypiorku, świeżego ogórka, natki pietruszki; surówka z kapustą kiszoną i marchewką, z dodatkiem jabłka, cebuli i szczypiorku; surówka z lodowej sałaty i pomidora, z dodatkiem papryki, ogórka kiszonego, szczypiorku i czosnku; kompot jagodowy i jabłko.

Kolacja: sok grejpfrutowy; zapiekany seler z jabłkiem i cebulą, posypany majerankiem; surówka z pomidorów, papryki i kiszonego ogórka z cebulą, czosnkiem i ziołami; surówka wielowarzywna z vinegret; sok jabłkowy z sokiem pomarańczowym, z dodatkiem marchwi; kiwi.

Taka dieta w ciągu kilku dni przywróci organizmowi równowagę, witalność i zdrowie!

Przeczytaj nasz tekst o tym czym jest dieta zupowa i jakie korzyści oraz efekty można zaobserwować przy jej stosowaniu.

Photo by ja ma on Unsplash

O autorze

Licencjonowany dietetyk, praktykujący poprzez to, co kocha najbardziej – pisanie o zdrowiu. Natchnięta powiedzeniem „inteligentni się nie nudzą” zawsze stara się znaleźć sobie jakieś zajęcie. Po latach miejskiego życia wyprowadziła się na wieś, gdzie pisze i dzieli czas pomiędzy inne swoje pasje – renowację mebli i naukę włoskiego.

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz