Menu
Jedz zdrowo

Dieta oczyszczająca – popraw swoje samopoczucie!

13 maja 2020
Dieta oczyszczająca – popraw swoje samopoczucie!

Jeśli chcesz poczuć się lepiej we własnej skórze, czyli pozbyć się zmęczenia, odmłodnieć i mieć lepsze samopoczucie, postaw na dietę oczyszczającą. Dzięki niej pozbędziesz się nadmiaru szkodliwych substancji z organizmu i poczujesz lekkość w żołądku. Zniknie brak energii, problemy z koncentracją i ziemisty kolor skóry. W pierwszej kolejności zmień nawyki żywieniowe na takie, dzięki którym poprawi się Twoja przemiana materii.

Złe samopoczucie – w czym rzecz?

Dieta oczyszczająca to sprawdzony sposób na usunięcie toksyn z organizmu, z którymi niestety codziennie mamy styczność. Toksyny wdychamy wraz z zanieczyszczonym powietrzem i dostarczamy organizmowi z pożywieniem. Dieta oczyszczająca jelita pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. Opiera się głównie na produktach bogatych w błonnik pokarmowy. Mowa tu o owocach i warzywach, a także o orzechach, nasionach i całych ziarnach. Oczyszczając jelita z toksyn, do jadłospisu warto wprowadzić kapustę kiszoną, kefir i jogurt, czyli żywność sfermentowaną, jak również nie zapominać o piciu wody. Bardzo ważne jest też wykluczenie alkoholu, soli i cukru. Z diety należy wyeliminować żywność wysokoprzetworzoną i napoje gazowane. Po zakończeniu diety oczyszczającej koniecznie jest zwrócenie uwagi na jakość produktów, które spożywamy.

Po co nam detoks organizmu?

Przeprowadzenie detoksu ma na celu oczyszczenie organizmu. Na dietę oczyszczającą warto zdecydować się w momencie, gdy w ostatnim czasie spożywaliśmy nadmierne ilości niezdrowych produktów, mimo snu jesteśmy zmęczeni, mamy problemy z koncentracją i utrzymującym się stresem. Dieta oczyszczająca organizm to znakomite wsparcie naturalnych procesów detoksykacji zachodzących w wątrobie, nerkach, jelitach i w skórze. Można zastosować ją również wtedy, gdy zauważymy u siebie nienaturalne krągłości bądź obrzęki na brzuchu. Pamiętaj, że regularne odtruwanie organizmu, a tym samym usuwanie z niego toksyn wspiera wątrobę.

Czy dieta oczyszczająca to dieta odchudzająca?

Dieta oczyszczająca z toksyn nie jest dietą odchudzającą, ale może stanowić pierwszy krok do jej podjęcia. Trwa zwykle od 3 do maksymalnie 7 dni. Uwaga, mogą stosować ją wyłącznie osoby zdrowe. Nie mogą korzystać z niej dzieci i młodzież, jak również kobiety w ciąży czy karmiące piersią. Detoks nie jest wskazany osobom z chorobami układu pokarmowego i układu moczowego.

Błonnik w oczyszczaniu jelit

Bardzo ważne zadanie w diecie oczyszczającej odgrywa błonnik. Warto pamiętać, że problemy z wypróżnianiem, wzdęcia brzucha i towarzyszący im dyskomfort to skutek błędów żywieniowych, a przede wszystkim braku świeżych owoców i warzyw oraz pełnoziarnistych produktów zbożowych w jadłospisie. Jak oczyścić jelita? W codziennej diecie, nie tylko oczyszczającej, powinny znaleźć się produkty bogate w błonnik zarówno rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny. Pierwszy z wymienionych występuje w owocach, fasoli, orzechach i roślinach strączkowych. Wspomaga usuwanie toksyn z organizmu. Błonnik nierozpuszczalny jest obecny w warzywach i produktach pełnoziarnistych. Oprócz usuwania substancji szkodliwych dla organizmu wzmacnia mięśnie ścian jelit i usprawnia proces trawienia. Dieta bogata w błonnik reguluje trawienie, zmniejsza ryzyko rozwoju żylaków odbytu, obniża stężenie cholesterolu we krwi, reguluje poziom cukru we krwi i sprzyja w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

Owoce i warzywa w diecie oczyszczającej

Detoks owocowo-warzywny usuwa toksyny z organizmu, uzdrawia, odmładza, a także przywraca równowagę kwasowo-zasadową. Poprawia samopoczucie, o czym przekonasz się, podejmując dietę oczyszczającą. Możesz jeść: buraki, marchew, kapustę, kalafiora, rzodkiewkę, ogórki, pomidory, paprykę, seler, dynię, cebulę, cukinię i wiele innych warzyw. Na czas oczyszczania organizmu z toksyn odstaw z jadłospisu owoce bogate w cukier. Reszta owoców jest jak najbardziej wskazana. Dieta uboga w warzywa i owoce prowadzi do powstawania wolnych rodników odpowiedzialnych za szereg chorób, w tym nowotwory.

Najważniejsze zasady diety oczyszczającej

Oto główne zasady detoksu organizmu:

  1. Dieta powinna trwać minimum 1-3 dni, maksimum 7 dni.
  2. Jadłospis podczas diety oczyszczającej powinien składać się wyłącznie z produktów roślinnych.
  3. Warzywa i owoce można spożywać zarówno w postaci surowej, jak i zup czy soków. Do diety można wprowadzić również mrożonki.
  4. Nie zapominaj o kiszonkach, będących źródłem bakterii fermentacji mlekowej. Mają świetny wpływ na mikroflorę jelitową.
  5. Pamiętaj o ziołach, takich jak koper włoski, rumianek, mięta czy skrzyp polny, a także o białej i zielonej herbacie. Przygotowywane dania możesz przyprawiać suszonymi ziołami: bazylią, oregano, tymiankiem i kminkiem. Nie zapominaj o siemieniu lnianym bogatym w kwasy omega-3, które znakomicie wpływa na funkcjonowanie układu pokarmowego.
  6. Pij 2 litry wody dziennie. Nie pij napojów gazowanych, kawy i czarnej herbaty. Zrezygnuj z alkoholu i palenia papierosów. Z jadłospisu wyeliminuj produkty cukiernicze, konserwy i fast-foody.

Jak oczyścić organizm – etap wychodzenia z diety

Jeśli chcesz skutecznie oczyścić swój organizm, pamiętaj, że równie ważny, jak dieta, jest etap wychodzenia z diety. W kolejnych dniach stopniowo wprowadzaj do jadłospisu lekkostrawne produkty zbożowe, czyli przede wszystkim kasze: jaglaną, kukurydzianą, gryczaną czy perłową. Dietę możesz wzbogacić także nasionami i orzechami. Wychodząc z diety oczyszczającej, warto nie wracać do spożywania białego cukru, który można zastąpić ksylitolem.

Pamiętaj, że 3-dniowa dieta oczyszczająca nie musi oznaczać specjalnie skomponowanego jadłospisu, którego trzeba trzymać się przez kilka dni czy tygodni. Aby odtruć organizm, wystarczy unikać szkodliwych produktów, którymi są również tłuste i smażone potrawy. Każda pora jest odpowiednia, aby zmienić złe nawyki żywieniowe. Ukończywszy dietę detoksykacyjną, warto utrzymać regularność posiłków i zadbać o to, aby były bogate w błonnik, witaminy i składniki mineralne.

Jak pozbyć się toksyn z organizmu – przykładowy jadłospis

Dzień 1

Na czczo wypij wywar z suszonych śliwek. Przygotuj go poprzedniego dnia, wieczorem. Około 7 sztuk śliwek zalej gorącą wodą.

Na pierwsze śniadanie proponujemy surówkę z pomidorów, cebuli i ogórków kiszonych oraz sok marchewkowo-pomarańczowy.

Na drugie śniadanie wypij sok z marchewki, jabłka, banana i mielonych orzechów włoskich.

Na obiad przygotuj sobie zupę krem z zielonego groszku z pestkami dyni, surówkę z białej kapusty, marchewki i pora z jogurtem.

Podwieczorek w pierwszym dniu diety oczyszczającej to smaczny mus z jabłek z malinami z dodatkiem soku z cytryny.

Na kolację przyrządź sok z kiszonych buraków, surówkę z selera i jabłka z orzechami.

Dzień 2

Tak samo, jak w pierwszym dniu wypij na czczo wywar z suszonych śliwek.

Na pierwsze śniadanie zjedz bukiet gotowanych lub duszonych warzyw i wypij herbatkę żurawinową z dziką różą. 

Na drugie śniadanie wypij koktajl dyniowo-gruszkowy. Możesz dodać do niego łyżkę mielonego lnu.

Obiad w drugim dniu diety oczyszczającej to zupa krem z buraków, bigos jarski i szklanka soku grejpfrutowego.

Na podwieczorek przygotuj sobie surówkę z marchwi i jabłka.

Na kolację ugotuj kalafiora i zrób surówkę z pomidorów. Wypij herbatkę z melisy wzbogaconą o pomarańczę i pigwę.

Dzień 3

Na czczo wypij wywar z suszonych śliwek.

Na pierwsze śniadanie zjedz surówkę z sałaty, pomidora ogórka i rzodkiewek. Wypij sok z kiszonych buraków i zjedz jabłko.

Na drugie śniadanie przygotuj sobie koktajl malinowo-bananowy z orzechami.

Na obiad ugotuj zupę jarzynową i przyrządź pieczoną paprykę faszerowaną świeżą włoszczyzną i pomidorami. Nie zapomnij o porcji owoców – grejpfrucie.

Na podwieczorek zjedz surówkę z kiszonej kapusty lub pieczoną marchewkę, cukinię i bakłażana.

Kolacja w trzecim dniu diety oczyszczającej to szpinak duszony z czosnkiem i szklanka soku z buraka.

W trakcie detoksu nie zapominaj o aktywności fizycznej. Jeśli jest to możliwe, zadbaj o codzienny ruch na świeżym powietrzu. Poświęć 20 minut na spacer w szybkim tempie. Detoks organizmu można praktykować niezależnie od rodzaju diety, jaką stosuje się na co dzień. Z uwagi na to, że nie zawsze mamy czas na dokładne planowanie posiłków czy wizyty u dietetyka, dieta oczyszczająca to niezastąpiony sposób, aby poczuć się lekko, świeżo i zdrowo.

Jeśli zainteresował Cię ten tekst, przeczytaj jakie właściwości ma sok z buraka oraz jak ten prosty napój może pomóc w oczyszczeniu organizmu.

Photo by Vegan Liftz on Unsplash

O autorze

Ukończyła studia na kierunku informatyka, na Politechnice Częstochowskiej. Od 2013 roku freelancer copywriter. Od 2019 roku certyfikowany SEO copywriter.

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz