Menu
Bez kategorii

Jak pokochać siebie?

25 czerwca 2020

Akceptacja samego siebie jest podstawowym warunkiem do tego, aby mieć udane, szczęśliwe życie. Kto kocha siebie, ten zna swoją wartość, a tym samym może mierzyć się z wyzwaniami, jakie niesie rzeczywistość. Pytania typu: jak pokochać samego siebie są każdego dnia zadawane na forach internetowych oraz w gabinetach psychologów na całym świecie. Nie ma tu prostej odpowiedzi, jednak są sprawdzone rozwiązania, które pomogą ci poznać i zrozumieć, a przede wszystkim – pokochać siebie.

Z pomocą przychodzi tu psychologia, ale też znane od wieków techniki relaksacyjne, joga, medytacja, czy chociażby sfera duchowości, religia. Bywa, że stale odczuwasz bliżej nieokreślony stan niepokoju i masz poczucie traconego bezsensownie czasu oraz zmarnowanych możliwości, niezależnie od tego, czy przechodzisz okres buntu mając kilkanaście lat, czy jesteś już w dojrzałym wieku. Kto wie, jak siebie pokochać, wie też, jak czerpać z życia radość, satysfakcję i spełnienie. Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych technik oraz sposobów budowania osobistych, pozytywnych uczuć wobec siebie.

Poznaj siebie i swoje emocje

W codziennej gonitwie za pieniędzmi, karierą i dobrem naszych bliskich często zapominasz, że jesteś indywidualnym bytem i niepowtarzalną jednostką. Masz prawo kochać, gniewać się, przeżywać ból i cierpienie, a także wyrażać inne podstawowe emocje, takie jak: lęk, radość, zaufanie czy wstręt. Jest to zupełnie normalne i nie wolno ci tłumić tych emocji, bo to właśnie one dają ci wgląd w twoje Ja.

Naucz się celebrować nawet niewielki swój sukces, pozyskanie nowego klienta w pracy lub udany trening, który udało ci się przejść do samego końca, mimo że wcześniej kompletnie nie miałaś na niego ochoty. Uśmiechnij się, jeśli odczuwasz wewnątrz radość. Płacz, gdy życie rzuca ci kłody pod nogi. Znajdź w sobie siłę, by porozmawiać szczerze z bliską ci, życzliwą osobą, a przede wszystkim uwolnij swoje emocje, bo to jest klucz do zrozumienia tego, jak powinnaś pokochać siebie i swoje życie.

Polub swoje słabości

Tak, nie jesteś doskonały. Nikt nie jest! Każdy człowiek rodzi się pełen wad, lęków, słabości – czy to w sensie fizycznym, czy psychicznym. Mamy pełne defektów ciała, dosięgają nas choroby, zwątpienie i upadek, ale tylko od człowieka zależy, czy legnie się negatywnym emocjom czy zaakceptuje rzeczywistość po to, by móc godnie żyć. Pogodzenie się z własnym wyglądem, chorobą lub słabością jest krokiem milowym do dalszej pracy nad samym sobą.

Jeśli uda ci się zaakceptować fakt, że masz wady i jesteś istotą niedoskonałą, będzie ci łatwiej podjąć kroki, by poprawić to, co jesteś w stanie skorygować, na przykład zbędne kilogramy czy nawet słabość do używek. Napisz na kartce, co jest twoją słabością, co utrudnia ci pokochanie siebie, a następnie powiedz to na cały głos, by móc się ze sobą skonfrontować. Jest to prosta, a jednocześnie skuteczna technika, która obnaża nasze wnętrze po to, by można było je głębiej poznać i zrozumieć.

Odrobina psychologii pozytywnej

Dziedziną zajmującą się kompleksowym badaniem kwestii ludzkiego szczęścia i spełnienia jest między innymi psychologia pozytywna, która w ostatnich latach zdobyła rzeszę zwolenników. Już kilka tysięcy lat temu Arystoteles analizuje zagadnienie eudajmonii, czyli szczęścia. W nowoczesnej nauce pionierami badań nad szczęściem byli Abraham Maslow i Carl Rogers. Maslow stworzył model piramidy ludzkich potrzeb, by zbadać najistotniejsze elementy składowe źródła ludzkiego szczęścia. Jego kultowe dzieło Motywacja i osobowość do dziś pozostaje inspiracją dla tych, którzy nie wiedzą, jak pokochać siebie.

Rogers skupił się na ludzkim organizmie, jako pewnej całości, podłożu do wszelkich ludzkich doświadczeń, rozgrywających się w świadomości i nieświadomości. Zdaniem Rogersa bez społecznej aprobaty nikt nie jest w stanie polubić siebie i prawidłowo funkcjonować. Tylko poznanie własnego Self, czyli Ja, pozwoli człowiekowi odróżnić to, co jest wyłącznie jego wyobrażeniem o sobie od tego, kim w rzeczywistości jest i jak odbierają go inni.

Zgubny idealizm

Najczęściej twoim największym wrogiem jesteś ty sam. Kreujesz swój wizerunek w oparciu o odrealnione postacie z mediów społecznościowych lub celebrytów. Chcesz sprostać wymogom społecznym, mieć zgrabną sylwetkę, ładny dom, dobry samochód, a także zgodną, idealną rodzinę czy grono wybornych i wpływowych przyjaciół. Nie tędy droga! Łatwo jest ulec propagandzie sukcesu, lecz jak pokochać samą siebie, gdy wciąż nie możesz zrzucić zbędnych kilogramów, spłacasz wieloletni, wysoki kredyt, a twoja rodzina stale funduje ci niespodziewane problemy?

Miłość do siebie oznacza dojrzałość w sposobie postrzegania siebie oraz świata. Nie masz wpływu na wiele życiowych sytuacji, ale możesz kontrolować własne emocje poprzez znane od wieków techniki relaksacji. Wyciszenie w momentach trudnych pozwoli ci okiełznać nerwy, a tym samym zaakceptować to, na co nie możesz mieć wpływu.

Pokochaj siebie, pracując nad oddechem!

Umiejętność relaksowania się wcale nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać. Paradoksalnie, to właśnie brak czasu lub nieumiejętne korzystanie z chwil wolnych w ciągu dnia może zburzyć harmonię umysłu i ciała. Praca z oddechem czyni cuda w zakresie autopoznania i autoakceptacji. Obok znanych i lubianych ćwiczeń z zakresu jogi możesz też sięgnąć po inne rozwiązania, jak chociażby trening relaksacyjny Schultza.

Trening ten pozwoli ci zrozumieć, jak pokochać siebie poprzez skupienie i stan odprężenia. Zasada jest tu niezwykle prosta – trening autogenny polega na stałym przypominaniu różnych sugestii i wyzwala w człowieku wiele pozytywnych emocji, dając możliwość pobudzenia zmysłów i układu nerwowego. Pamiętaj, że takie ćwiczenia to zaledwie 15 minut dziennie, a rezultaty są imponujące.

Sprawdź jak ćwiczyć oddech oraz jak prawidłowo oddychać by być zdrowszym i czuć się lepiej.

Joga znana i lubiana

Osoby, które pierwszy raz spotykają się z jogą, są pozytywnie zaskoczone, jak świetnie jest ona w stanie zintegrować ciało, sferę duchową oraz umysł. Jest to skuteczna metoda relaksacji, oparta na założeniu, że człowiek jest cząstką wszechświata i powinien spojrzeć na siebie z wielu różnych perspektyw, by zyskać obiektywną ocenę. Poprzez zestaw ćwiczeń rozluźniających wszystkie partie mięśni i regulację oddechu rozluźniasz się i oddalasz od problemów, by za chwile powrócić i stawić im czoła ze zdwojoną mocą.

Joga jest dobra dla osób w każdym wieku, niezależnie od kondycji fizycznej i trybu życia. To nie tylko proste ćwiczenia, ale cały system filozofii indyjskiej, praktykowany od tysięcy lat. Warto więc poświęcić kilka lub kilkanaście minut dziennie, by oderwać się od swoich zadań, włączyć płytę z ulubioną muzyką relaksacyjną, wyciszyć się i każdego dnia na nowo odkrywać swoje wewnętrzne piękno.

Niedoceniana rola medytacji.

Jeśli targają tobą sprzeczne emocje i mimo wielu podejmowanych działań i wizyt u terapeuty nie możesz zrozumieć, jak pokochać siebie i swoje życie, zastanów się, jaką rolę odgrywa w nim sfera duchowości oraz medytacja? Jak wygląda twój system wartości i jak często pozwalasz sobie na moment refleksji i analizę własnych potrzeb, marzeń i aspiracji? Nowoczesna psychologia zna odpowiedzi na wiele pytań związanych z umysłem i świadomością, jednak sfera duchowych potrzeb często bywa wypierana na dalszy plan, wywołując bliżej nieokreślony niepokój i problemy z zaakceptowaniem siebie w pełni.

Medytacja, niezależnie od tego czy wykonywana samodzielnie w domowym zaciszu czy w grupie, daje wielu ludziom poczucie pełni oraz dobrego życia w zgodzie z samym sobą. Warto tu zwrócić uwagę na fakt, że to właśnie przynależność do wspólnoty u wielu osób wyzwala pokłady pozytywnych uczuć oraz ułatwia funkcjonowanie w świecie. Brak medytacji, podobnie zresztą jak brak pasji czy wartości własnych skutkuje w pewnym momencie rozchwianiem emocjonalnym, rosnącym poczuciem pustki, zagubienia i wypalenia. Ostatecznie nawet najlepsze farmaceutyki nie pomogą, gdy będziesz bezrefleksyjnie dryfować przez życie bez ustalonych priorytetów i jasno wytyczonych celów w sferze intelektualnej, duchowej, a nawet materialnej.

Przeczytaj nasz tekst na temat jak zacząć medytować i dlaczego medytacja jest skutecznym wsparciem dla poprawienia komfortu życia.

Photo by Kaylee Garrett on Unsplash

O autorze

Kulturoznawca, ukończyła studia magisterskie w 2011 roku na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika. Copywriter, marketingowiec i animator kultury.

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz