Menu
Odpręż umysł

Jak radzić sobie ze stresem?

13 maja 2020
Jak radzić sobie ze stresem?

Stres to główna przyczyna i sprawca destrukcji i niepowodzeń w naszym życiu. Utrzymujący się, nierozładowany stres może powodować wiele chorób. W dzisiejszych czasach jego przyczyny nie znikają tak łatwo. Sprawdź, jakie są skutki przewlekłego napięcia emocjonalnego i jak radzić sobie ze stresem?

Co to jest stres?

Stres to reakcja organizmu na sytuacje będące obciążeniem dla psychiki. Może być mobilizujący, a wtedy zdziałać dużo dobrego. Dzięki niemu możemy stawać się silniejsi i mądrzejsi. W stresującej sytuacji człowiek może zacząć inaczej patrzeć na świat i zmienić życiowe priorytety. Przeżycie silnego stresu często uczy czegoś ważnego.

Niemniej jednak utrzymujący się i nierozładowany stres wyczerpuje fizycznie i psychicznie. Podnosi we krwi stężenie hormonów wyzwalających skrajne reakcje obronne. Hormony te to kortyzol, adrenalina i noradrenalina. Najniebezpieczniejszy jest kortyzol, który wyłącza nasz układ odpornościowy.

Skutki stresu

Do fizycznych oznak stresu zaliczają się:

  • wysokie ciśnienie tętnicze,
  • kołatania serca,
  • bóle głowy,
  • bóle kręgosłupa,
  • wrzody żołądka i dwunastnicy,
  • sztywność, napięcie i ból mięśni,
  • kłopoty z trawieniem,
  • kłopoty z cerą,
  • wypadania włosów
  • łamliwość paznokci.

Psychiczne oznaki stresu to:

  • drażliwość,
  • niska samoocena,
  • bezsenność,
  • trudności z koncentracją,
  • depresja,
  • napady panicznego strachu,
  • problemy w relacjach z innymi ludźmi,
  • nałogi.

Radzenie sobie ze stresem

Walcząc ze stresem, warto stosować zarówno metody doraźne, jak i długofalowe. Należy pamiętać, że doraźne sposoby na stres przynoszą tylko chwilową ulgę. Dlatego tak ważne jest aby wyeliminować lub ograniczyć prawdziwą przyczyną swojego stresu.

Zrób sobie chwilę przerwy

Gdy tylko poczujesz silne zdenerwowanie, zrób sobie krótką przerwę i spróbuj się odprężyć. Możesz zastanowić się nad przyczynami, które stresują Twoje myśli. Spisanie ich na kartce to świetny sposób na dokładniejsze przyjrzenie się powodom stresu.

Porozmawiaj z kimś

Powiedz zaufanej osobie, jak się czujesz i co jest główną przyczyną Twoich zmartwień i napięcia. Nawet jeśli nie uzyskasz od niej dobrej rady czy praktycznego rozwiązania, rozmowa pozwoli Ci nabrać dystansu do sprawy, a może także spojrzeć na wszystko z innej strony. 

Posłuchaj muzyki

Muzyka to ukojenie dla zmysłów. Pozytywnie wpływa na układ nerwowy, dlatego w sytuacjach napięcia, nie zapominaj, że możesz włączyć swoją ulubioną piosenkę lub zatopić się w muzyce relaksacyjnej. Szum fal i śpiew ptaków koją nerwy. Podczas słuchania możesz leżeć lub tańczyć. Obydwa sposoby stanowią skuteczne rozładowanie negatywnych emocji.

Myśl bezkofeinowo

Nie wiesz, jak walczyć ze stresem? W czasie silnego zdenerwowania należy unikać kawy i herbaty. Używki te działają pobudzająco i mogą pogorszyć stan niepokoju i napięcia. Wskazana jest woda mineralna i herbatki owocowe.

Zjedz coś

Po spożyciu minimalnej porcji węglowodanów wiele mocno zestresowanych osób odczuwa poprawę nastroju. Pod wpływem cukrów mózg wytwarza substancję chemiczną, zwaną serotoniną, która pobudza uczucie szczęścia. Pamiętaj o tym, aby wybierać przekąski o niskiej zawartości tłuszczu i cukru, na przykład warzywa, owoce czy tosty bez masła. W przeciwnym razie podjadanie pod wpływem stresu może przerodzić się w nowy problem.

Postaw na szybkie ćwiczenia relaksacyjne

Usiądź prosto, odciągnij barki do tyłu, a dłonie połóż na udach. Stopy postaw płasko na ziemi. Pochyl głowę do przodu, powróć do pozycji wyjściowej, a następnie odchyl ją do tyłu, tak daleko, jak potrafisz. Przechyl głowę ku lewemu barkowi, a potem wykonaj ćwiczeniem z prawym barkiem. Te ćwiczenia usuwają napięcia z szyi. Powtórz je trzykrotnie.

Ćwicz regularnie

Zadaniem hormonów stresu jest przygotowanie ciała do wysiłku fizycznego, regularne ćwiczenie stanowi bardzo przydatny „zawór bezpieczeństwa”. Ćwicząc, spalasz krążące w organizmie kwasy tłuszczowe i glukozę oraz łagodzisz napięcia. Podczas wysiłku fizycznego zwiększa się produkcja endorfin, które są naturalnymi hormonami szczęścia.

Nie zapominaj o rekreacji

Przyjrzyj się temu, jak wygląda Twój dzień i pomyśl, w jaki sposób można zrównoważyć pracę i obowiązki rozrywką. Czas, w którym zadręczasz się problemami, wykorzystaj na rekreację.

Przeczytaj nasz artykuł o aromaterapii i sprawdź, które zapachy pomagają łagodzić skutki stresu.

Photo by nikko macaspac on Unsplash

O autorze

Ukończyła studia na kierunku informatyka, na Politechnice Częstochowskiej. Od 2013 roku freelancer copywriter. Od 2019 roku certyfikowany SEO copywriter.

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz