Menu
Odpręż umysł / Troszcz się o ciało

Jak szybko zasnąć?

22 czerwca 2020
Jak szybko zasnąć

Sen to czynność, która jest bardzo istotna z punktu widzenia każdego człowieka. To w trakcie snu odpoczywamy, regenerujemy organizm oraz rozluźniamy mięśnie. Niestety coraz częściej mamy problemy z bezsennością, albo trudności związane z szybki zasypianiem. W związku z tym bardzo wiele osób poszukuje sposobu jak szybko zasnąć. Przede wszytkim warto zwrócić uwagę na to, co może negatywnie wpływać na jakość i komfort snu. Do najważniejszych czynników destrukcyjnych, które niekorzystanie wpływają na sen, są szybkie tempo życia oraz towarzyszący nam stres. Mierzymy się z tym każdego dnia. W takim połączeniu bardzo trudno o zachowanie spokoju i osiągnięcie satysfakcjonującego snu jest dużym wyzwaniem.

Dobry sen to podstawa dobrego samopoczucie i zdrowia każdego kolejnego dnia. W trakcie snu na intensywnych obrotach pracuje nasz układ immunologiczny. Dzięki temu szybciej zdrowiejemy oraz zwiększamy swoją odporność. Liczba hormonów oraz napięcia mięśniowe również zależne są od jakości i regularności snu. Dlatego warto poznać kilka skutecznych sposobów na radzenie sobie z bezsennością. O tym jak szybko zasnąć, dowiecie się więcej w dalszej części tego tekstu.

Jakie są domowe sposoby na szybkie zasypianie?

Z problemami ze snem nie zawsze musimy udać się do specjalisty. Istnieją domowe sposoby oraz rytuały, których praktykowanie może nam pomóc w codziennym śnie oraz zwiększyć jakość naszego życia i samopoczucia. Musimy jednak pamiętać, że szybkość zasypiania nie zawsze idzie w parze z komfortem snu, dlatego warto zadbać również o odpowiednią temperaturę i wygodę w trakcie nocnego lub dziennego odpoczynku. 

Jednym z częstych wyborów w walce z bezsennością pozostają tabletki nasenne. Nie musimy jednak sięgać od razu po medykamenty, warto wypróbować inne sposoby. Pierwszą z rzeczy powinno być ograniczenie użytkowania smartfona, tableta, laptopa lub innych sprzętów emitujących światło. Jeżeli pozwolimy sobie na minimum godzinny odpoczynek przed snem od źródła sztucznego światła elektronicznego to od razu zauważymy jak pozytywnie wpływa to na szybsze zasypianie i zwiększenie energii zaraz po porannym przebudzeniu się. Regularność to kolejny klucz do sukcesu. Wystarczy zachować stałe pory pobudek oraz zasypiania i w tą regularność wprowadzić w nawyk, a od razu poczujemy się lepiej. To co ważne, to zachowanie zbliżonych godzin niezależnie od tego, czy to środek tygodnia roboczego, czy już weekend.

Jak jeszcze możemy sobie pomóc?

Czas zasypiania oraz długość snu jest różna w zależności od realnych potrzeb i uwarunkowań biologicznych danego człowieka, jak również wieku. Warto poczuć swój organizm i sprawdzić, kiedy czujemy się najlepiej, a następnie sprawdzone techniki i czas snu zastosować w praktyce. Każdego wieczora powinny towarzyszyć nam również te same rytuały, na przykład czytanie książki, ułożenie przedmiotów pierwszej potrzeby w tym samym miejscu itd. Dlaczego? W ten sposób wypełniamy naszą przestrzeń harmonią i poczuciem porządku, dzięki czemu nasz sen powinien być spokojniejszy i nie będziemy zasypiać z poczuciem, że coś nie zostało zrobione.

Odpowiednio dobrane łóżko, twardość materaca oraz pościel także mają duży wpływ na jakość snu. Tu również warto dopasować to do własnych potrzeb oraz do panującej pory roku. Zbyt lekka lub zbyt ciężka pościel mogą przeszkadzać nam w śnie. Kolejną ważną czynnością, o której nie możemy zapomnieć, jest przewietrzanie sypialni. Pozwoli to nam na odpowiednie dotlenienie organizmu, co pozwala nam szybko zasnąć zarówno w dzień jak i w nocy. Jeżeli jednak mamy stabilny i regularny sen to warto unikać również drzemek w dzień, ponieważ zaburzają one cykl dnia i nocy i mogą negatywnie wpływać na jakość naszego snu w czasie, gdy potrzebujemy go najbardziej. Pozytywne myśli i przywoływanie radosnych wspomnień tuż przed snem to kolejny domowy sposób na szybkie zasypianie, który z powodzeniem możemy wykorzystać w naszej sypialni.

Co gdy domowe sposoby nie działają?

Jeżeli bezsenność dotyczy więcej niż kilku nocy oraz domowe sposoby nie działają wówczas warto rozważyć wizytę u specjalisty. Może okazać się, że brak snu jest efektem zbyt wielu nerwów, stresu oraz niespokojnego życia. Czynniki te zebrane w jedną całość sprawiają, że możemy potrzebować porady osób, które pomogą nam szybko zasypiać i odpowiednio się regenerować.

Photo by Kinga Cichewicz on Unsplash

O autorze

Licencjonowany dietetyk, praktykujący poprzez to, co kocha najbardziej – pisanie o zdrowiu. Natchnięta powiedzeniem „inteligentni się nie nudzą” zawsze stara się znaleźć sobie jakieś zajęcie. Po latach miejskiego życia wyprowadziła się na wieś, gdzie pisze i dzieli czas pomiędzy inne swoje pasje – renowację mebli i naukę włoskiego.

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz