Menu
Odpręż umysł

Mindfulness w 10 minut

11 sierpnia 2020

Ilość informacji, jakie musisz przetworzyć i zapamiętać w ciągu dnia może przyprawić o zawrót głowy! Twoja koncentracja spada, czujesz narastające zmęczenie i osłabienie organizmu? Mindfulness pozwoli Ci na nowo odkryć swój potencjał oraz wzmocnić organizm. To autorski trening uważności, który ułatwia wyciszenie oraz przyspiesza regenerację ciała i umysłu.

Mindfulness – co to jest? Koncepcja amerykańskiego profesora Jona Kabat-Zinna powstała już we wczesnych latach 70-tych dwudziestego wieku i związana jest z analizą zagadnień takich jak przyczyny i skutki stresu oraz stanów lękowych. Od samego początku Kabat – Zinn w swoich poszukiwaniach szuka inspiracji w buddyzmie. Obecnie medytacja jego autorstwa jest uznawana za sprawdzone narzędzie w walce z takimi chorobami jak depresja, zespół stresu pourazowego, a nawet ostrą niewydolnością układu oddechowego.

Mindfulness – jak zacząć?

Chcesz poznać tajniki i ćwiczenia mindfulness, ale nie wiesz od czego zacząć? Są dwa sposoby, by nauczyć się tych przydatnych technik medytacji – pierwszy dla miłośników nauki w domu, drugi dla tych, którzy mają czas i możliwość uczestnictwa w sesji grupowej. Możesz sięgnąć po literaturę specjalistyczną oraz dostępne za darmo podcasty, ale zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest spotkanie z profesjonalnym trenerem, który krok po kroku wdroży Cię w meandry treningu mindfulness.

Chodzi o to, by na nowo ukształtować w Tobie poczucie pełni i świadomości własnego jestestwa. Koncepcja mindfulness dla zdrowia oznacza umiejętność bycia tu i teraz, trwania w stanie pełnej koncentracji bez poddawania analizie czy wartościowaniu siebie, innych, wydarzeń lub emocji. Kursy MSR (skrót od: Mindfulness Stress Reduction) i MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy) trwają średnio 8 tygodni i obejmują różnego rodzaju działania, od treningu grupowego po indywidualne ćwiczenia domowe na podstawie materiałów opracowanych przez trenera.

Codzienny, szybki trening umysłu

Mindfulness w 10 minut? To możliwe! Kiedy chcesz poprawić uważność w domowym zaciszu, znajdź w ciągu dnia czas tylko dla siebie. Wystarczy zaledwie kilka minut! Usiądź wygodnie, weź głęboki oddech i odsuń od siebie wszystkie myśli. To proste z pozoru ćwiczenie pozwoli Ci wyciszyć emocje oraz zdystansować się od problemów. Sztuka zatrzymania się w zgiełku codziennych spraw jest właśnie tym, co w mindfulness liczy się najbardziej. I może się okazać, że to właśnie najtrudniejszy etap ćwiczeń!

Medytacja mindfulness to proste ćwiczenia, które możesz też wykonywać w pracy, podczas spaceru albo wykonywania codziennych obowiązków. Zacznij kontrolować swój oddech – myśl o nim, jaki jest, czy głęboki, a może zbyt płytki? W codziennym życiu zapominasz nawet, że Twoje płuca pracują nieprzerwanie, podobnie jak serce czy zmysły. Wsłuchaj się w siebie i pozwól ciału pracować, bez analizowania oraz emocji. Auto obserwacja to przecież klucz do wyciszenia i poprawy przytomności!

Mindfulness dla zdrowia

Wiesz już, że praca nad poprawą uważności – mindfulness – bierze swój początek w autorefleksji i pracy z oddechem. Taki trening ma dobroczynne właściwości i wspiera walkę z lekkimi przypadłościami, takimi jak brak koncentracji, nerwowość i spadek efektywności. To  też wsparcie pacjentów borykających się z poważnymi chorobami umysłu oraz ciała, którym standardowe leczenie farmakologiczne nie przynosi satysfakcjonujących rezultatów.

W mindfulness chodzi o poprawę procesów myślowych i funkcjonowania całego organizmu, a to ułatwia chorym poznanie esencji ich problemów. Leki uśmierzają ból i pozwalają o nim zapomnieć, natomiast trening uważności to spotkanie ze sobą sam na sam, poznanie swoich reakcji oraz kontrolowanie ich. Praca nad zachowaniem własnej przytomności nie należy do łatwych, a dla niektórych trening mindfulness jest jedynym sposobem, by nauczyć się żyć świadomie. Takie życie, wolne od tłoczących się negatywnych myśli i emocji, daje nieporównywalnie większą satysfakcję niż bezrefleksyjna codzienna pogoń pełna chaotycznych myśli oraz natłoku informacji.

Photo by Keegan Houser on Unsplash

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz