Menu
Jedz zdrowo / Odpręż umysł / Troszcz się o ciało

Najlepsza dieta dla umysłu – popraw myślenie i pamięć

12 listopada 2020

Ludzki mózg to fenomenem. Łączy w sobie miliony funkcji, sprawia, że możemy nie tylko funkcjonować wśród innych, ale też rozwijać się, planować, kreować otaczającą nas rzeczywistość według naszych oczekiwań. Taka maszyna potrzebuje jednak wiele różnorodnego paliwa, by móc działać bez zarzutu. Kiedy zabraknie choćby jednego składnika, wydajność gwałtownie spada, a my tracimy szansę na utrzymanie jakości życia na odpowiednim poziomie.

Nic dziwnego w tym, że ludzie od wieków zastanawiają się, jak komponować dietę dla mózgu oraz co poprawia pamięć. Nie jest też żadnym odkryciem fakt, iż każdy organizm jest inny i to, co jednym służy, innym może zaszkodzić, dlatego nie ma jednej, sprawdzonej metody na usprawnienie procesów myślowych. Poszukiwania diety na pamięć trwają zatem w najlepsze, a w tym artykule znajdziesz 3 spośród nich.

Jak poprawić sprawność mózgu?

Co jest dobre na pamięć i jakie witaminy dla ludzkiego mózgu niezbędne? Do prawidłowego funkcjonowania mózg, podobnie zresztą jak inne organy, potrzebuje określonych składników, minerałów i witamin. W składzie popularnych preparatów na pamięć i koncentrację można znaleźć: lecytynę, witaminy z grupy B, witaminę E, kwas foliowy, niacynę, taurynę, fosfor, cynk, magnez, miedź oraz oleje z ryb morskich. Mózg jest naszym centrum dowodzenia, połączonym z systemem odpornościowym i pokarmowym, a te potrzebują z kolei innego paliwa w postaci błonnika, witamin C, D, K, A i wielu innych.

Chcesz mieć dobrą pamięć? Zadbaj też o odpowiednie nawodnienie organizmu, czyli minimum 2 litry wody dziennie. Twoje ciało aż w 70 procentach składa się z samej wody, a mózg w ponad 80 procentach! Jeśli zaburzysz równowagę wodną i nie dostarczysz sobie dziennej dawki płynów, Twój umysł będzie pracował na zwolnionych obrotach, czy Ci się to podoba, czy nie. Codziennym rytuałem powinno być więc picie kilku szklanek niegazowanej wody.

DASH, czyli dieta na pamięć i koncentrację

Co dobrze działa na pamięć i jakich składników potrzebujemy, by móc prawidłowo rozwijać mózg od najmłodszych lat? Jedną z najpopularniejszych wśród diet jest DASH, pierwotnie stworzona z myślą o osobach chorych na nadciśnienie tętnicze. Główna zasada twórców tej diety to minimum soli i wprowadzenie do codziennego odżywiania sporych porcji warzyw. Taką dietę mogą stosować wszyscy domownicy łącznie z przedszkolakami.

W diecie DASH organizm otrzymuje optymalną dawkę potasu, błonnika, magnezu, wielo-nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz omega-3, dzięki którym problem z nadciśnieniem stopniowo zanika, a mózg funkcjonuje wydajniej. Jadłospis zakłada też zero używek w postaci alkoholu i papierosów oraz redukcję do minimum przetworzonej żywności.

Jak polepszyć pamięć bez suplementów?

Kolejne dwie znane i cenione diety dobre dla mózgu to MIND i dieta Dr Dąbrowskiej. Obie oparte są na dużej ilości warzyw oraz całkowitym wyeliminowaniu używek czy przetworzonej żywności. Jadłospis diety dla mózgu DASH obejmuje głównie zielone warzywa, zawierające duże dawki żelaza, a także orzechy w różnej postaci oraz morskie ryby z kwasami Omega-3. Te produkty aktywnie wspierają procesy myślowe, a jednocześnie wzmacniają strukturę mózgu.

Alternatywą dla diety DASH i MIND, choć rzadziej wymienianą w kontekście wzmacniania mózgu, jest dieta warzywno – owocowa Dr Dąbrowskiej, oparta na kilku prostych zasadach. Co jeść na pamięć? Podczas 6 – tygodniowego procesu detoksykacji ciało i mózg wyzbywają się toksyn, a podstawę żywienia stanowią częste posiłki: warzywa, kiszonki, woda, herbaty ziołowe oraz niektóre owoce z niskim indeksem glikemicznym, takie jak jagody czy grejpfrut. Zakłada ona, że przez okres postu organizm będzie otrzymywał jedynie 600 kalorii. Przy takim deficycie wyłącza się ośrodek głodu, a ciało ma szansę pozbyć się szkodliwych substancji, co pozytywnie wpływa na funkcjonowanie umysłu. Dietę tą, podobnie zresztą jak inne, należy stosować wyłącznie po uprzedniej konsultacji z lekarzem.

Dieta to nie wszystko!

Chcesz usprawnić pamięć i koncentrację stosując określony jadłospis? To za mało. Nawet najlepsza dieta na myślenie i dobrą pamięć nie zastąpi Ci ruchu na świeżym powietrzu oraz relaksacji. Twój mózg potrzebuje nie tylko składników odżywczych, ale też solidnej porcji tlenu, by móc efektywnie działać. Wspieraj swoją dietę codziennym treningiem, a odkryjesz, jak poprawi się Twoje samopoczucie i pamięć. Nawet kilka minut ćwiczeń rano lub wieczorem czyni tu cuda!

Wizualizuj tak często, jak tylko to możliwe! Trenuj swoją pamięć, wspominaj różne wydarzenia z przeszłości i staraj się skupiać na detalach, luźnych skojarzeniach oraz doznaniach, jakie Ci towarzyszyły. Kolejnym ważnym elementem jest głęboki, udany sen. Staraj się wyciszyć wieczorem, unikaj spożywania posiłków na 3 godziny przed położeniem się do łóżka, wycisz telefon i na godzinę przed snem wyłącz też telewizor. Dobra lektura i rozmowa z bliskimi to pokarm, którego Twój umysł potrzebuje każdego dnia.

Photo by Louis Hansel @shotsoflouis on Unsplash

O autorze

Kulturoznawca, ukończyła studia magisterskie w 2011 roku na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika. Copywriter, marketingowiec i animator kultury.

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz