Menu
Odpręż umysł / Troszcz się o ciało

Relaks – sposób na obniżenie napięcia ciała i umysłu

29 listopada 2020

Każdego dnia wykonujesz tysiące drobnych czynności, w domu i pracy, przeżywasz wiele różnych emocji, zmęczenie oraz napięcia. Neutralizowanie skutków przemęczenia ciała i umysłu jest obecnie kluczową ludzką umiejętnością. Kto wie, jak się zrelaksować, ten ma duże szanse utrzymać doskonałą kondycję oraz zdrowie. Od czego zacząć relaks i jakie są jego pozytywne następstwa – o tym przeczytasz poniżej.

Współczesny człowiek prowadzi bardzo intensywny tryb życia. Jesteśmy stale poddawani presji, a nasze umysły muszą selekcjonować dziesiątki informacji w każdej minucie. Zmysły wzroku, smaku, węchu i dotyku też pracują na najwyższych obrotach, co w pewnym momencie prowadzi do osłabienia całego organizmu. Relaks jest jak lek dla mózgu oraz ciała, ułatwia regenerację, dlatego powinien być Twoim codziennym rytuałem!

Naucz się odpoczywać

Opanowanie podstawowych technik relaksacji nie jest trudne, ale wymaga samodyscypliny i koncentracji. Po co Ci wypoczynek? Zalet jest tak dużo, że nie sposób wszystkich wymienić! Każda chwila relaksu to lekarstwo dla Twojego organizmu, które kosztuje Cię tylko parę chwil dziennie. Co zyskujesz dzięki regularnej relaksacji?

  • regenerację układu nerwowego i odpornościowego,
  • spokojny sen,
  • redukcję napięcia mięśniowego i stresu,
  • poprawę koncentracji oraz pamięci,
  • poprawę procesów trawiennych,
  • stabilizację ciśnienia krwi,
  • poprawę samopoczucia.

Jak widzisz, korzyści jest wiele, ale tylko wytrwałe, codzienne ćwiczenia mogą przynieść realną poprawę Twojej kondycji psycho-fizycznej. Jednorazowe, doraźne formy relaksu są skuteczne, ale nie na długo. Naucz się kontrolować swój harmonogram dnia w taki sposób, by rano lub wieczorem nie zabrakło w nim miejsca na kilka minut wyłącznie dla Ciebie. Zobacz, jakie są skuteczne i sprawdzone sposoby na relaks, w pracy i w domu, niezależnie od Twojego wieku.

Wycisz swój umysł

Metoda małych kroków sprawdza się w każdej dziedzinie życia, relaks nie tu jest żadnym wyjątkiem. Naucz się pracować nad oddechem, zacznij kontrolować swój wdech i wydech, ruchy przepony oraz wpływ, jaki nowe fale tlenu wywierają na Twoje samopoczucie. Takie drobne, kilkuminutowe ćwiczenie pozwoli Ci skutecznie odciąć się od nadmiaru informacji i bodźców. To też najprostszy sposób na relaks, niewymagający żadnych dodatkowych działań ani inwestycji.

Często nie zdajesz sobie sprawy z tego, że oddychasz nieprawidłowo, tamując dopływ tlenu do poszczególnych partii płuc. Garbisz się, siedząc w pracy, blokując klatkę piersiową oraz system oddechowy. Po kilku godzinach zamiast energii czujesz jedynie znużenie oraz gwałtowny spadek energii? Spróbuj przez kilka minut skupić się wyłącznie na oddychaniu, a zrozumiesz, jak ważne dla Twojego mózgu jest dotlenianie.

Relaks w domu? To możliwe!

Wiele osób unika relaksu, twierdząc uparcie, że nie mają warunków, by móc odciąć się od zgiełku i prawdziwie wypocząć. Nic bardziej mylnego! Jak więc zrelaksować się w domu, gdzie piętrzą się obowiązki, a domownicy stale domagają się uwagi? Jest na to metoda. Naucz najbliższych, że każdego dnia należy Ci się 20 minut tylko dla Ciebie. Z czasem wszyscy to uszanują, a Ty możesz spokojnie oddać się relaksowi po pracy.

Jeśli czujesz duże napięcie mięśniowe, świetnym pomysłem na odprężenie się będzie joga i różne jej odmiany, jak joga dla kręgosłupa, hatha joga czy vinyasa joga, które łączą w sobie techniki oddechu z ruchem poszczególnych części ciała. Podstawą jest tu Pranajama (pranayama), czyli praca nad właściwym rytmem oraz głębokością oddechu.

Technika Jacobsona, czyli doskonały relaks przed snem

Brakuje Ci pomysłów, jak się zrelaksować przed snem? Wypróbuj technikę relaksacji doktora Jacobsona, zwaną też treningiem Jacobsona. Jest to praca nad koordynacją różnych partii mięśni, połączona z oddechem, którą możesz wykonywać niemal wszędzie, w domu, podczas podróży lub przerwy w pracy. Metoda ta polecana jest zwłaszcza osobom borykającym się z bezsennością lub innymi zaburzeniami snu.

Na czym polega trening Jacobsona? Możesz zacząć go wykonywać samodzielnie lub pod kierunkiem doświadczonego terapeuty, który podpowie Ci, jak wykonywać poszczególne etapy ćwiczeń. Zdaniem Jacobsona w Twoich mięśniach kumuluje się napięcie, a poprzez ich napinanie i rozluźnianie możesz odzyskać kontrolę nad swoim samopoczuciem o zminimalizować stres.

Sport to zdrowie

Nie od dziś wiadomo, że ruch to zdrowie. Brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej szybko prowadzi do zwyrodnienia stawów, układu kostnego i mięśni, a Tobie coraz trudniej jest odzyskać spokój i harmonię. Poświęcaj minimum 15 -20 minut dziennie na ćwiczenia, by zachować zdrowie. Relaks może tu przybierać różne formy: od stretchingu i biegania po gry zespołowe, siatkówkę, badminton, zumbę lub taniec.

Szukaj takich form relaksu, które skutecznie Cię rozluźniają i dają satysfakcję. Masz do dyspozycji treningi lub medytację w domowym zaciszu lub nawet w drodze do pracy – ćwiczyć możesz wszędzie, jeśli tylko odpowiednio się na tym skupisz.

Photo by William Farlow on Unsplash

O autorze

Kulturoznawca, ukończyła studia magisterskie w 2011 roku na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika. Copywriter, marketingowiec i animator kultury.

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz