Menu
Odpręż umysł / Troszcz się o ciało

Tai Chi – co to jest? Poznaj ćwiczenia dla początkujących

13 maja 2020
Tai Chi to system ćwiczeń

Tai Chi to system ćwiczeń, który został stworzony z myślą zarówno o naszym ciele, jak i duchu. Pochodząca z dalekiego wschodu sztuka to idealne połączenie wysiłku fizycznego z treningiem dla umysłu, który przynosi zaskakujące efekty. Tai Chi jest doskonałą propozycją dla osób, które pragną żyć zdrowo, pozbyć się stresu oraz zadbać o kondycję – zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Sprawdź, czym jest Tai chi, jak zacząć ćwiczyć oraz dlaczego warto jest zainteresować się tą dziedziną.

Tai Chi to nazwa, która od samego początku brzmi dość enigmatycznie . Inną wykorzystywaną na świecie nazwą jest taijiquan, co w dosłownym tłumaczeniu z języka chińskiego oznacza pięść taiji. W założeniu Tai Chi zaliczane jest do grupy tzw. systemów wewnętrznych sztuk walki, ale traktowane również jako gimnastyka medytacyjna.

Tai Chi – co to jest?

Tai Chi zrodziło się wiele tysięcy lat temu w Chinach jako jedna ze skuteczniejszych sztuk walki. Szybko jednak zaczęto doceniać inne korzyści płynące z uprawiania tej dyscypliny poprzez połączenie pracy  fizycznej z pracą umysłową. Tai Chi rozluźnia, jest atrakcyjne, a nawet intensywny trening nie powoduje uczucia zmęczenia oraz szybkiego wyczerpania fizycznego.  

Tai Chi w dużej mierze opiera się na precyzyjności ruchów, która płynnie łączy się z odpowiednim tempem oraz rytmiką. Dobrze wykonany trening bazuje na wykonaniu kilku solidnych, precyzyjnych ruchów, które połączone są z właściwym oddychaniem. Niektórzy określają Tai Chi jako starą chińską sztukę poruszania się, która jest przepełniona pięknem, gracją oraz wdziękiem. Niebagatelną rolę odgrywa tutaj umysł, ponieważ pozwala on na racjonalizację oraz świadomość każdego wykonywanego ruchu. Dodatkowo, wiele osób dostrzega wiele powiązań z medytacją. Tai Chi to pewnego rodzaju medytacja w ruchu, która z punktu widzenia obserwatora może przypominać walkę z cieniem.

Tai Chi – ćwiczenia dla początkujących

Tai Chi dla początkujących nie należy do najtrudniejszych wyzwań. Grupy poszczególnych ćwiczeń powinny być dopasowane do możliwości osoby, która dopiero rozpoczyna przygodę z tym sportem. Na początku warto jest skupić się na ćwiczeniach relaksacyjnych oraz medytacyjnych. W dalszym etapie nauki warto jest stopniowo łączyć ćwiczenia fizyczne z umysłowymi, nie zapominając jednocześnie o właściwym oddychaniu. 

Ćwiczenia Tai Chi należy dobierać indywidualnie i na początku wyznaczyć cel, do którego się dąży. Regularne wykonywanie poszczególnych sekwencji, w krótkim czasie może doprowadzić zarówno do poprawy kondycji fizycznej, jak i psychicznej. Ważne jest, aby od samego początku nauczyć się ćwiczyć w ciszy, skupiając jedynie na wykonywanych ruchach oraz oddechu. 

Tai Chi – krok po kroku

Rozpoczynając przygodę z Tai Chi w domu, w profesjonalnym studio lub z mentorem należy zacząć od poznania zasad oraz charakterystyki stylu. Pierwszy trening powinien składać się jedynie z ćwiczeń podstawowych, a każdy ruch należy powtórzyć kilka razy bez żadnego pośpiechu.

Każdy znawca Tai Chi rekomenduje rozpoczęcie nauki od opanowania podstawowej sekwencji bez broni, tzw. Lao Jia Yi Lu. Początkowe procesy bardziej angażują umysł niż ciało, ponieważ zapamiętanie sekwencji od początku do końca może okazać się dość wymagające. Nie należy zrażać się już na samym początku, gdyż z sekwencji na sekwencję nauka poszczególnych kroków przychodzi z większą lekkością. 
Na początku nauka polega głównie na naśladowaniu nauczyciela, w następnym kroku należy przejść do samodzielnych ćwiczeń i wykonywaniu nauczonych już ruchów. W późniejszych etapach rola nauczyciela sprowadza się do korygowania ruchów i ewentualnego doradzania.

Ważne jest, aby przechodząc przez poszczególne etapy nauki Tai Chi pamiętać o regularności i systematyczności ćwiczeń. Już poświęcenie 15-20 minut dziennie może w niedługim czasie doprowadzić do mistrzostwa. Na ostatnim etapie wtajemniczenia do Tai Chi studiuje się nawet bojowe aspekty tej sztuki. Warto pamiętać, że dobre opanowanie poszczególnych sekwencji i ruchów pozwala w przyszłości na przejście do treningów z wykorzystaniem broni.

Tai Chi – przeciwwskazania

Tai Chi dla umysłu i ciała – czy istnieją jakieś przeciwwskazania? W zasadzie trenować może każdy, należy jednak odpowiednio dobrać rodzaj ruchów do swoich możliwości. Wraz z regularnym treningiem poprawia się również wydolność i kondycja fizyczna. Tai Chi polecane jest również osobom, które dążą do osiągnięcia idealnej sylwetki. 

Tai Chi – efekty

Efekty treningu są widoczne tylko wtedy, kiedy zadba się o ich regularność oraz stopniowe przechodzenie do poszczególnych etapów wtajemniczenia. Już po kilku treningach można skutecznie wyciszyć się, nauczyć odpowiednio oddychać, co będzie pozytywnie wpływało na lepszą wydolność fizyczną. Opanowanie sztuki oddychania sprawia, że treningi stają się mniej męczące, a osoba trenująca bardziej wytrzymała. 

Zajrzyj do naszych kolejnych artykułów o tym jak ćwiczyć oddech i prawidłowo oddychać oraz jak utrzymać motywację do ćwiczeń i samorozwoju

Photo by Monica Leonardi on Unsplash

O autorze

Kulturoznawca, ukończyła studia magisterskie w 2011 roku na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika. Copywriter, marketingowiec i animator kultury.

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz