Menu
Odpręż umysł / Troszcz się o ciało

Trening autogenny Schultza – zasady, zastosowanie, efekty

2 lipca 2020

Współcześnie tempo życia cały czas wzrasta, a nieodzownym elementem towarzyszącym szybkiemu życiu pozostaje stres. To on odpowiada za napięcia mięśniowe, stany nerwowe oraz wiele schorzeń zarówno fizycznych oraz psychicznych. Wiele osób zastanawia się jak w domowym zaciszu zwolnić i wprawić swoje ciało i umysł w relaksacyjny stan odprężenia, który pozwoli nam trochę odetchnąć i się odstresować. Już w latach 30-ych XX wieku niemiecki psychoterapeuta Johannes Schultz zaprezentował swoje ćwiczenia relaksacyjne, które znane są pod nazwą trening autogenny Schultza.

O co w nim chodzi? W skrócie to wprawienie swojego organizmu w stan, który jest zbliżony do stanu hipnozy. Jest to stan, gdzie za pomocą silnej autosugestii wprawiamy się w odpowiednie wibracje i zwiększamy kontrolę nad własnym organizmem. Dlaczego jest to trening autogenny? Wszystko dlatego, że to człowiek sam oddziałuje na swój organizm bez zewnętrznych bodźców, dzięki czemu to my kontrolujemy stan, w którym się znajdujemy i do którego pragniemy siebie doprowadzić.

Na czym polega trening autogenny Schultza?

W treningu autogennym Schultza wyróżniamy sześć faz, które powinny następować po sobie. Na początku na każdą z nich powinniśmy przeznaczyć maksymalnie do 5 minut, dzięki czemu na cały trening przeznaczamy do 30 minut. Pierwszą fazą jest uczucie ciężaru, kolejne to uczucie ciepła, regulacja pracy serca, regulacja swobodnego oddychania, uczucie ciepła w splocie społecznym oraz uczucie chłodu na czole. To skrócona instrukcja treningu autogennego Schultza oraz jego części składowe. Cały trening ma doprowadzić do odzyskania kontroli nad organizmem oraz pełnej relaksacji i zniwelowaniu zgubnych skutków stresu. Dużą zalety tej metody jest fakt, że ćwiczenia spokojnie możemy wykonywać w zaciszu domowym. Prawidłowe wykonywanie treningu pozwoli nam na doświadczenie jego zdrowotnych zalet. Musimy pamiętać o regularnych i głębokich wdechach i wydechach oraz powtarzaniu sobie uczucia kolejnych faz treningu, dzięki czemu uruchomimy naszą autosugestię i doświadczymy każdej z faz.

Trening autogenny wg Schultza to połączenie ćwiczeń stosowanych w medytacji zen oraz w jodze. Swoje inspiracje niemiecki uczony czerpał z tradycyjnych technik relaksacji i medytacji w krajach Wschodnich, jednak trening został zaprojektowany z myślą również o ludziach w Europie i Ameryce. Podstawowym założeniem treningu jest przywrócenie stanu równowagi naszego ciała oraz harmonijnej współpracy układu nerwowego z innymi układami w naszym organizmie. W związku z tym jest to trening, który nie nawiązuje do konkretnej religii i nie zwiększa potencjalnego zagrożenia pod kątem stania w sprzeczności z wyznawaną wiarą.

Kiedy stosować trening autogenny Schultza?

Trening autogenny Schultza w psychologii ma dość szerokie zastosowanie. Przede wszystkim wykorzystywany jest w leczeniu zaburzeń psychosomatycznych oraz nerwic. Kojące skutki relaksacji pomagają zwiększyć odpornośc na stres oraz przede wszystkim pozwalają na łagodne radzenie sobie z nim. Trening ten idealnie sprawdza się w przypadku osób, które żyją w ciągłym biegu i mają niewiele czasu by zadbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne.

Trening autogenny Schultza u dzieci to również często spotykane zjawisko. Wszystko dlatego, że jest to nieinwazyjna metoda, która pomaga najmłodszym pacjentom zwiększyć kontrolę nad swoim zachowaniem. Metoda ta bardzo często wykorzystywana jest w leczeniu dzieci z nadpobudliwością ruchową.

Jakich efektów się spodziewać?

Przede wszystkim trening autogenny Schultza pomaga w zachowaniu równowagi fizycznej nawet w okresach wzmożonego narażenia na czynniki stresogenne. Zastosowanie treningu w praktyce pozwoli na złagodzenie negatywnych skutków nerwicy oraz złych emocji. Większa kontrola nad własnymi emocjami i sferą psychofizyczną to również większy komfort codziennego funkcjonowania oraz większe poczucie szczęścia, co pomoże nam odnosić sukcesu na polu prywatnym i zawodowym.

Maksymalna relaksacja, której doświadczymy, pomoże nam również w regulacji hormonów we krwi oraz poradzenie sobie z nadpobudliwością, naszą lub naszych bliskich, w tym również dzieci. Dobra regulacja rytmu serca i naszego układu hormonalnego wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie, w tym również na układ odpornościowy. Efekty treningu autogennego Schultza są widocznie nie tylko w sferze naszej psychiki, ale również w fizycznych aspektach naszego ciała, w tym w rozluźnionych mięśniach.

Jeśli interesuje Cię temat jak medytować oraz jak medytacja może poprawić komfort Twojego życia, zapraszamy do przeczytania naszego tekstu na ten temat.

Photo by Holger Link on Unsplash

O autorze

Licencjonowany dietetyk, praktykujący poprzez to, co kocha najbardziej – pisanie o zdrowiu. Natchnięta powiedzeniem „inteligentni się nie nudzą” zawsze stara się znaleźć sobie jakieś zajęcie. Po latach miejskiego życia wyprowadziła się na wieś, gdzie pisze i dzieli czas pomiędzy inne swoje pasje – renowację mebli i naukę włoskiego.

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz