Menu
Odpręż umysł / Troszcz się o ciało

Vipassana – medytacja. Na czym polega i jak medytować?

8 lipca 2020

Medytacja Vipassana zalicza się do jednej z najstarszych metod medytacji. Technika narodziła się w Indiach kilka tysięcy lat temu, a współcześnie nauczana i praktykowana jest na całym świecie. To uniwersalna terapia dla ciała i ducha, która nie jest związana z żadną z religii, ideologii oraz konkretnym stylem życia. Na czym polega Vipassana, jak medytować oraz czy niesie ona ze sobą jakieś zagrożenia? Sprawdź!

Medytacja Vipassana – skąd pochodzi?

Vipassana to buddyjska technika medytacji, która wywodzi się z tradycji therawady. Pierwsze wzmianki na jej temat pojawiły się 2500 lat temu, a za twórcę techniki uważa się samego Buddę. Stworzył on specjalny system, który stał się dla niego sposobem na uczenie sztuki życia. Medytacja miała być lekarstwem na wszelkie dolegliwości ciała oraz prowadzić do uzdrowienia ducha ówczesnego człowieka. Wyróżnikiem Vipassany jest to, że od samego początku istnienia nie jest związana z żadnym nurtem religijnym, a jej jedynym celem jest uzdrowienie bądź odnowienie ludzkiej duszy.

Technika Vipassany już od czasów Buddy przekazywana jest z nauczyciela na ucznia. Nauczycielem, który współcześnie rozpoczyna ten łańcuch jest S. N. Goenka. Mistrz naucza Vipassany od 1969 roku, a od 1982 roku wspierają go liczni nauczyciele-asystenci. Vipassana stała się znana na całym świecie, praktykuje się ją  bez względu na nację, pochodzenie czy miejsce zamieszkania.

Medytacja Vipassana – na czym polega

Podstawowym celem Vipassany jest oczyszczenie umysłu i osiągnięcie szczęścia oraz spokoju bez względu na czynniki zewnętrzne. Medytacja polega na utrzymywaniu pełnej koncentracji na doznaniach, które nie wychodzą poza ciało medytującego.

Kurs Vipassany trwa 10 dni i przeprowadza się go jedynie w trybie stacjonarnym. Jest on jednym z najbardziej wymagających kursów medytacji, jaki kiedykolwiek został stworzony –  przede wszystkim dlatego, że wymaga surowego przestrzegania regulaminu oraz całkowitego oddania się nauce. Nauka Vipassany wiąże się z ciężką pracą, powagą oraz zorientowaniem na osiągnięcie założonego celu – poznaniu techniki oraz co najważniejsze – oczyszczeniu umysłu.

Jedna z zasad kursu obejmuje całkowity zakaz mówienia. Rozmawiać można tylko i wyłącznie z instruktorami, o ile rozmowa dotyczy samego kursu oraz poznawanych technik. Dodatkowo, uczestnicy na cały okres jego trwania deponują swoje komórki, nie mają dostępu do internetu, kontaktu z bliskimi oraz nie docierają do nich przekazy medialne z zewnątrz.

Podczas kursu uczestnicy zobowiązują się do przestrzegania porządku dnia. Uwzględnia on kilka sesji medytacji obowiązkowych, które odbywają się w grupach w sali medytacyjnej oraz dwie pory spożywania posiłku – śniadanie i obiad. Pozostały czas należy wykorzystać na medytację własną i odpoczynek.

Szkolenie składa się z trzech etapów:

  • pierwszy z nich realizowany jest w pierwszych trzech dniach kursu i polega na uspokojeniu umysłu poprzez moralne zachowanie. Przez cały czas jego trwania uczestnicy zobowiązują się do niezabijania jakichkolwiek istot (dotyczy to wszystkich organizmów żywych), zaprzestania aktywności seksualnej, odrzucenia używek oraz środków odurzających. Ma to prowadzić do całkowitego panowania nad umysłem. Zalecane jest skupienie myśli jedynie na oddechu;
  • drugi etap rozpoczyna się osiągnięciem spokoju oraz koncentracji i pozwala na przejście do nauki samej Vipassany. To stała obserwacja doznań w ciele, nauka neutralnego podejścia do wszelkich pragnień oraz poznanie medytacji miłującej dobroć;
  • ostatni etap, który przypada na 9 i 10 dzień kursu pozwala nieco poluźnić obowiązujące zasady. Dozwolone jest mówienie. Wiele kursantów na tym etapie odnosi wrażenie, że zdobyte podczas poprzednich dni techniki tracą na wartości.

Vipassana – zagrożenia

Aby technika okazała się skuteczna, warto żeby była nauczana oraz praktykowana w swoim pierwotnym kształcie. Bardzo ważne jest, aby ściśle zastosować się do zasad panujących na kursie, ponieważ jest to jedyna droga, która pozwala dojść do całkowitego oczyszczenia umysłu i panowania nad nim.

Vipassana może być porównana do treningu dla umysłu. Tylko regularność oraz częste powtarzanie czynności może prowadzić do sukcesu. Szybkie zaniechanie medytacji po odbyciu kursu sprawi, że wszelkie nabyte umiejętności stracą na wartości, a dziesięć dni pełnych wyrzeczeń stanie się zupełnie bezwartościowe.

Wybierając się na kurs należy również nastawić się na niedogodności natury fizycznej. W pierwszych dniach może pojawić się duży ból kręgosłupa oraz pupy. Dodatkowo, szybko może wkraść się dekoncentracja i zwątpienie w zasadność praktykowanej metody. Nie należy jednak zrażać się ze względu na ból fizyczny. Uczestnicy kursu są zgodni, że opisane wyżej dolegliwości mijają około czwartego dnia treningu.

Vipassana – jak medytować i wykorzystywać technikę w życiu codziennym

Praktykowanie Vipassany przynosi wiele korzyści w życiu codziennym. Przede wszystkim regularna medytacja pozwala znacznie szybciej wyrzucić negatywne emocje, odnajdywać spokój, a nawet lepiej wykorzystywać sen. Codziennie warto poświęcić około dwóch godzin na medytację. Najbardziej optymalne są dwie sesje – poranna i wieczorna.

Jeśli zainteresował Cię ten post przeczytaj również nasz wpis na temat jak skutecznie radzić sobie ze stresem.

Photo by Jamie Street on Unsplash

O autorze

Licencjonowany dietetyk, praktykujący poprzez to, co kocha najbardziej – pisanie o zdrowiu. Natchnięta powiedzeniem „inteligentni się nie nudzą” zawsze stara się znaleźć sobie jakieś zajęcie. Po latach miejskiego życia wyprowadziła się na wieś, gdzie pisze i dzieli czas pomiędzy inne swoje pasje – renowację mebli i naukę włoskiego.

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz