Menu
Troszcz się o ciało

Zimny prysznic – korzyści i wpływ na zdrowie

1 lipca 2020
Prysznic

Receptory czuciowe w naszej skórze najlepiej tolerują ciepło, co sprawia, że doskonale czujemy się wtedy, gdy jest nam ciepło, ale nie przesadnie gorąco. Nasz komfort termiczny jest jednak nieco odmienny od tego, co nasza skóra tak naprawdę lubi. Niskie temperatury służą nie tylko jej, ale i całemu organizmowi. Jak poprawić swoje zdrowie i witalność tylko poprzez jeden drobny nawyk? Polubić zimne prysznice!

Zimny prysznic zalety

Przyzwyczajenie się do zimnych tuszów jako alternatywy dla gorących kąpieli, jest kwestią zaledwie kilku dni. Wady jego stosowania są tak naprawdę nieliczne. Z chłodnych natrysków nie powinny korzystać osoby z chorym sercem i nadczynnością tarczycy, u których układ krążenia jest zbyt wrażliwy na zmiany temperatury. Poza tym warto już od młodych lat przyzwyczajać się do zimnej wody, która fantastycznie hartuje organizm. Warto zauważyć, że mieszkańcy krajów północnych zwykle są szczupli i mają fantastyczną, zdrową cerę – to głównie zasługa morsowania, saunowych rytuałów i niskich temperatur na co dzień.

Zimny prysznic z rana – co daje?

Wstając rano potrzebujemy pobudzenia i zastrzyku energii. Chłodny prysznic po przebudzeniu nie jest tym, czego najbardziej pragniemy, ale pobudza lepiej niż najmocniejsza kawa! Błyskawicznie poprawia krążenie i sprawia, że sen opuszcza nasze znużone ciała! Jeśli pokochasz zimny prysznic odchudzanie stanie się dla Ciebie o wiele łatwiejsze. Pobudzone krążenie powoduje sprawniejszy przepływ krwi i limfy w tkance podskórnej, co sprzyja pobudzeniu krążenia w trudnych do “uruchomienia” partiach ciała, czyli na brzuchu, pośladkach i udach. To pomaga zwalczyć cellulit!

Zimny prysznic efekty

Co daje zimny prysznic powtarzany każdego dnia? Zimny prysznic po treningu pomaga poprawić krążenie krwi w mięśniach i usunąć metabolity powstałe na skutek intensywnego treningu. Poprawia regenerację ciała i zapobiega bólowi mięśni dzień po. Zimny prysznic przed snem działa uspokajająco na organizm. Wbrew pozorom, to właśnie niska temperatura wody jest korzystniejsza dla zasypiania. Gdy ciało zostaje ochłodzone, zostaje niejako zaprogramowane na zasypianie. Zimna woda wspaniale wzmacnia naczynia krwionośne, zapobiegając żylakom i pajączkom, a także poprawiając krążenie krwi w przypadku żylaków. Skóra po takim prysznicu staje się jędrniejsza, pory zamykają się, a jakby tego było mało, regularne zimne kąpiele zapobiegają wiotczeniu skóry i zmarszczkom!

Zimny prysznic a mózg

Nasz mózg uwielbia zimne prysznice! Gdy je bierzemy, niska temperatura powoduje, że myśli się klarowniej, a sprawniejsze krążenie krwi pozwala też poprawić pracę mózgu. To dlatego zaleca się brać takie zimne prysznice z rana, przed wyjściem do pracy lub szkoły! 

Zimny prysznic – jak długo go brać?

Najlepiej przyzwyczajać się stopniowo do niskich temperatur. Wziąć zwyczajną, nie za gorącą kąpiel, a na koniec spłukać ciało wodą chłodniejszą, każdego dnia minimalnie obniżając jej temperaturę. Z biegiem czasu ciało przyzwyczai się do zimnej wody na tyle, że będzie jej wręcz pragnęło!

Photo by Jay Cee on Unsplash

O autorze

Licencjonowany dietetyk, praktykujący poprzez to, co kocha najbardziej – pisanie o zdrowiu. Natchnięta powiedzeniem „inteligentni się nie nudzą” zawsze stara się znaleźć sobie jakieś zajęcie. Po latach miejskiego życia wyprowadziła się na wieś, gdzie pisze i dzieli czas pomiędzy inne swoje pasje – renowację mebli i naukę włoskiego.

Jeszcze nikt tego nie skomentował

    Napisz komentarz